Dyliżans pocztowy – Coach

Mail Coach, Park Drag, Park Coach, Road Coach to szczególna grupa powozów. Wszystkie pochodzą od Mail Coach - powozu, który zrewolucjonizował system przewozu przesyłek pocztowych oraz osób. W 1784 roku zamożny mieszkaniec Bath, John Palmer, przedstawił nowy system funkcjonowania poczty królewskiej, zastępując mało sprawny system konnych gońców eleganckim dyliżansem pocztowym. W ramach umów zawieranych przez właścicieli zaprzęgu i powozu król finansował dodatkowo uzbrojonego ochroniarza, czyli Guard, dla którego powóz był wyposażony w ławkę, liberie, zegar, broń oraz torby pocztowe.

powozy

Tzw. Kontrakter Poczty Królewskiej musiał posiadać konie i uprząż oraz pojazd, zwany Mail Coach, który musiał być zbudowany wg szczegółowej specyfikacji. Zaproponowany przez Johna Palmera system spowodował w krótkim czasie, że Królewska Angielska Poczta stała się najszybszą, najpewniejszą pocztą na świecie.

Road Coach

Road Coach to cięższa, solidniej zbudowana wersja Mail Coacha służąca głównie do transportu osób, stąd na tylnej części dachu pojawia się szeroka ławka dla 4 osób, a pojedyncze siedzenie dla Guard jest zamienione na ławkę dla 3 osób.

Park Coach, Park Drag i Private Drag

Park Coach, Park Drag, Private Drag nie były przeznaczone do transportu osób na dłuższych dystansach, lecz udziału w różnego rodzaju corso, wyjazdów na wyścigi konne, gdzie powóz po wyprzęgnięciu koni służył jako trybuna, a we wnętrzu był wyposażony w WC i toaletę. Widoczną różnicą są drzwiczki w tylnej części pojazdu. W Road Coach są one otwierane na bok, a w Park Drag na dół, tak, aby służyły jako stolik. Tylna ławka umocowana jest na stalowych wysięgnikach.

Coupe Mail

Coupe Mail to dyliżans pocztowy bardzo zbliżony do Park Coach, różnica jest widoczna tylko w skróconej części środkowej pudła. Najbardziej znany Coupe Mail zbudowany został przez Ettore Bugatti, znanego konstruktora samochodów sportowych.

Summer Coach

Summer Coach to pojazd bliski Char a Bancs lub Shootings Break, z miejscem dla 4 osób oraz jednym lub dwoma składanymi dachami i drzwiami bez szyb.

Zajmujemy się budową, naprawą i renowację dyliżansów pocztowych Coach. Zachęcamy do zapoznania się z galerią, w której prezentujemy zdjęcia naszych powozów.

11. Road Coach

12. Stage Coach

13. Park Drag

14. Mail Coach