Dwukołówki

Gig/Carts: to popularne nazwy dwukółek, różnice sprowadzają się do wyglądu skrzyni, podwozia, resorów, ale najważniejsza różnica to ilość miejsc siedzących.

Gig to pojazd dla dwóch osób. Np. Tilbury Gig to dwukółka z siedmioma resorami.

Rally Car ma boki, które ładnie wygięte przechodzą w błotniki. Główna różnica jednak polega na wielkości skrzyni.

Cart to też dwukółka, w przypadku Cocking Cart dla trzech osób, ale zwykle - jak w Dog Cart - dla czterech osób.

Cars/Carts: Rally Car, Cocking Cart, Dog Cart, Tandem Cart, Village Car, Norfolk Cart, Whitechapel, Dos a Dos

Gig: Tilbury Gig, Stanhope Gig, Dennett Gig, Park Gate Gig, Liverpool Gig i inne.

dwukolowki

Hansom Cab, czyli bardzo popularna londyńska taksówka, z charakterystycznym siedziskiem powożącego wysoko nad dachem. Tylko we Francji spotykamy wersje czterokołowe, również w kolekcji hrabiów Potockich w Łańcucie, gdzie mamy trzy Caby produkcji Ignacego Schustali z Koprivnicy, późniejszej fabryki samochodów Tatra.

Cabriolet: do dziś we wszystkich krajach zachowano jego francuskie brzmienie, choć sama nazwa ma włoskie korzenie. Koza, czyli capra, podskakując jak konie w kłusie, robi skoki, które zwane są Capriole lub Cabriole. Stąd nazwa dwukółki z dachem - Cabriolet. Popularna już za czasów Ludwika XIV w XVII i XVIII wieku, to jeszcze bardzo ciężka, źle resorowana dwukółka. Większej popularności nabiera za czasów Ludwika XV, którego teściem był nasz król Stanisław Leszczyński, ojciec Marii Leszczyńskiej, żony Ludwika XV.

Dopiero XIX wiek czyni z Cabrioletu lekki, bardzo popularny powóz na wiele okazji, a zmiany konstrukcyjne znacznie poprawiają komfort jazdy. Dzięki umieszczeniu osi pod środkową częścią kasty, zastosowaniu resorów eliptycznych i lepszemu wyważeniu pozwoliły uniknąć skoków, czyli caprioli. We Francji popularny jako pojazd na czterech kołach, zwany wówczas Cabriolet z czterema kołami.

Zaprzęgana w dwa konie dwukółka to Curricle, ale też chętnie powożony jako Tandem dwoma końmi jeden za drugim. W Anglii popularność Cabriolet uzyskał dzięki osobie hrabiego Alfreda d'Orsay, postaci bardzo znanej w Anglii, w zamożniejszych kręgach miłośników powożenia, urodzonego w Paryżu syna napoleońskiego generała. Coupe z resorami C nosi nawet nazwę od jego nazwiska - Coupe d'Orsay. Samochód ze składanym dachem również przybrał nazwę kabrioletu.